Jmenuje se Karel. Robot Karel. Jméno Karel mu dal učitel programování - autor prvního programu a knížky "KAREL THE ROBOT" - Richard E. Pettis ze Stanfordské univerzity. Své jméno získal na počest spisovatele Karla Čapka, autora divadelní hry RUR - Rossums Universal Robots.
U nás se objevil poprvé zásluhou docenta Hvoreckého, CSc. Robota Karla se ujala spousta lidí, mezi nimi i ing. Tomáš Bartovský, CSc., a ing. Rudolf Pecinovský, CSc., kteří zjednodušením "pravidel" jazyka robota Karla více přiblížili dětem. Oproti americkému Karlovi přidali také rekurzi.
Pro Tebe a všechny české a moravskoslezské přátele ho v roce 1999 znovu oživil a v roce 2001 pro Internet připravil vysokoškolský student Oldřich Jedlička. Na webové stránky se dostal poprvé až v roce 2002 a nového zpracování se dočkal v roce 2006. Za tento počin moc děkujeme.
Náhled na vývojové prostředí. Úplně vpravo je pole 10x10. To je město kde se Karel pohybuje. Můžeme mu postavit překážky v podobě cihlové zdi a Karel umí zjistit jestli není před ním zeď a jestli na políčku na němž stojí je značka nebo ne.
Levé horní šedé okno je slovník. Ten nám ukazuje příkazy které Karel umí. Po zapnutí jsou tam jen jeho základní dovednosti. Umí udělat krok příkazem KROK, otočit se vlevo příkazem VLEVO-VBOK, položit značku příkazem POLOŽ a zvednout značku příkazem ZVEDNI. Vybraný příkaz se vykoná stiskem myší na zeleném trojúhelníčku . Po dobu vykonávání se na tomto místě ukazuje červený křížek. Stiskem na tomto křížku můžeme vykonávání příkazu přerušit.
Levé spodní žluté okno je příkazové pole. Zde můžeme psát pro Karla nové příkazy případně zobrazovat příkazy, které jsme již Karla naučili.
Vývojové prostření je přístupné na webové stránce http://karel.oldium.net/ . Zde se dá hned začít zkoušet co Karel umí. Ze začátku toho mnoho není, ale hlavně umí poslouchat a vykonávat námi vytvořené rutiny nebo celé programy. Program si můžeme i stáhnout a provozovat ho přímo na našem počítači bez nutnosti připojení na internet. K programu je podrobná nápověda , která tě může pomoci v případě nejasností. Případně jsou uvedeny příklady , které napoví jak postupovat.Díky programu Karel se můžeme začít seznamovat se základy programování. Na Karlovi si ověřit že je program funkční tak jak potřebujeme a Karel skutečně dělá to co jsme od něj očekávali.
Jako první příklad si ukážeme jak lze napsat příkaz(rutinku) ČELEM VZAD
ČELEM VZAD
; otočí se do protisměru <--toto je poznámka v programu
VLEVO-VBOK
VLEVO-VBOK
KONEC
Jako další příklad si ukážeme jak lze napsat příkaz DOMŮ
DOMŮ
DOKUD NENÍ DOMOV
KROK
KONEC
;doma udělej čelem vzad
ČELEM VZAD
KONEC
A nakonec celý program SKOČ PRO UHLÍ
SKOČ PRO UHLÍ
DOKUD NENÍ ZNAČKA
KROK
KONEC
;je značka
ZVEDNI
ČELEM VZAD ;rutina
DOMŮ ;rutina
KONEC
A proč zrovna skoč pro uhlí? No protože Karel bydlí v domečku a začíná přituhovat tak si musí nanosit domu uhlí.
Ještě musím připomenout že uhlí znamená značka tak že je třeba značky položit někam na spodní řádek a Karel nesmí mít v cestě žádnou překážku, protože vyhýbání překážkám jsme ho ještě nenaučili.
Text pro nahrání do slovníku. Označ a zkopíruj následující text do slovníku pokud se tě nechce psát příkazy ručně:
Karel2.0%0AP%0A20%0A%u010CELEM%20VZAD%092%2C4%20%2520oto%25u010D%25ED%2520se%2520do%2520protism%25u011Bru%2C15%2C15%2C0%2C6%0ADOM%u016E%092%2C8%20-3%2C14%2C6%2C18%2C6%0ASKO%u010C%20PRO%20UHL%CD%092%2C8%20-2%2C14%2C6%2C17%2C18%2C19%2C6%0AKONEC